Tonkällan – litet företag men mycket radioreklam

Bakom företaget Tonkällan står Ulf Lundh som har producerat radioreklam sedan 1993. Han är en av de hårt arbetande enmansproducenter som finns ute i landet.
– Jag arbetar med reklamljud, copywriting och ljuddesign. Men det är kundkontakterna som allra mest tid av mig.
(OBS! LYSSNA PÅ NÅGRA AV ULFS PRODUKTIONER NEDAN!)
Ulf Lundh bor och arbetar i Karlskrona. Med ett förflutet som musikproducent och musiker, började han göra radioreklam när den blev laglig i Sverige, 1993. Från 1998 blev det en heltidssysselsättning. Idag tar han ansvar för hela processen i produktionen: kontakt med säljare eller direkt med kunden, skriva copy, kreativ ljuddesign, inspelning/ utlägg på speakerröster, och slutmix.
– Nu för tiden lägger jag ut själva musikproduktionen på andra producenter, men jag skriver och bestämmer hur det ska låta, säger Ulf Lundh.
Hur jobbar du med dina kunder?
Kunderna kommer dels direkt från radiosäljare från de större nätverken, och dels direkt till Tonkällan.
– Jag har väldigt mycket kundkontakter. För att kunna producera något bra så måste jag ju ställa massor av frågor och de flesta är hyfsat ovana beställare. De har alltid en idé till varför de vill köpa radioreklam men jag måste hjälpa de att sätta in det i en större analys, säger Ulf Lundh.
– Ofta frågar jag vilken reklam de själv gillar, och ibland vet de bestämt att ”nej, någon sånglogga vill jag verkligen inte ha!”. Det är så mycket enklare att hjälpa dem, ifall de vet på ett ungefär åt vilket håll de vill gå.
Vad är viktigt att tänka på i kontakt med kund och säljare?
Ulf Lundh under stryker hur viktigt det är att också ha en bra dialog och relation till säljaren ifall kunden har kommit via honom/henne.
– Det är viktigt att få vilket sälj- och sändningsupplägg som säljaren och kunden har diskuterat. Ifall de tänker att de ska sända 10 gånger på fredagen eller två gånger i veckan. Det är också viktigt att kolla ifall säljarna har diskuterat någon slags kreativ lösning med kunden, så att jag inte föreslår något helt annat.
Hur jobbar du med röster?
– Oftast hör jag en specifik röst i huvudet redan när jag börjar skriva copy. För mig som producent är det viktigt att speakerrösten vet vad jag förväntar mig av hans/hennes insats, och att hon/han vet att de klarar av det.
– Tyvärr blir det så att jag inte testar nya röster så ofta som jag borde göra. Idag kanske jag har ett nätverk av 20 kvinnor och 30 män som jag vet håller en okey standard. Sedan har jag en ”närmare krets” på 8-10 personer som jag arbetar mer ofta mer som beror på att de är stadiga leverantörer av god teknisk kvalitet, fattar regi bra och ger mig bra läsningar och variationer.
– Tyvärr blir det också så att jag har så pass ont om tid att ibland handlar det om att svara i telefon – får jag tag på personen så får han/hon jobbet. Rekordet hittills har varit en speakerleverans på tre minuter!
Har du några tips till speakerröster?
– Det är viktigt att leverera med en stadig kvalitet. Jag har svårt med speakrar som levererar tre gånger på ett sätt, och sedan varierar sig den fjärde gången på ett helt nytt sätt. Jag tycker inte om sådana överraskningar.
– Ljudteknik är viktigt till en viss grad. Det viktigaste är att ljudet inte ska innehålla någon rumsklang eller att det brusar. Det ska vara helt dött. Sedan är det så enkelt att har man en billig USB-mikrofon så blir inte ljudet lika bra som när man har en mik för 7-8 000:-. Men det avgör inte alltid ifall en speaker får ett jobb eller inte. Ljudkortet måste också vara bra. Är det dåligt inspelat med dålig teknik, då går det inte att göra något med den.
Hur tänker du kring regi och val av röst?
– Min viktigaste roll som regissör är att hitta tendenser till ”hyss” – varenda speakerröst har någon slags negativ tendens. Den kan vara att man sluddrar, läser för fort, smaskar, pratar nasalt och så vidare.
Så som en slags idrottcoach får jag påminna att säga att ”inte så mycket Stockholmska nu Ola” eller ”tänk på att artikulera nu”.
– Vissa mejlar jag till direkt, utan att jag tagit upp regin på telefon, därför då har jag alltid jobbat mycket med den personen och både rösten och jag vet vad manuset kräver av speakerinsatsen.
Hur reagerar kunder och lyssnare på mans- respektive kvinnoröster?
Ulf tycker sig också märka att vi reagerar olika på kvinno- och mansröster.
– Könsrollerna sitter ganska djupt där gamla traditioner gör ett ganska starkt avtryck. Jag tycker mig märka att kvinnor föredrar mansröster, men ibland gillar de när en kvinna som tipsar om något. Men män gillar båda könen. Människor tenderar att lita mer på män, det är vad jag hör.
– Men jag också märkt att märkligt nog kan en kvinnoröst få en liten affärsrörelse får den att låta större. Undermedvetet tänker många att om du använder en kvinnlig röst så kanske företaget har en 7-8 stycken personer i rörelsen, är det en mansröst så tänker många automatiskt ”jaha, den där killen spelar in sin speaker själv”. Lite konstigt kanske men faktiskt min erfarenhet
Vilka utmaningar ser du som copywriter när du skriver manus?
– Det viktigaste är att förstå att radioreklam är seriell, d.v.s. man vet inte vad som kommer senare. Men du vet hur en text slutar. Grunden är att man inte skriver en copytext till radio som om du hade skrivit en tryckt text. Därför är det väldigt tacksamt att arbeta med överraskningar – man tolkar in en händelse som visare sig vara någon helt annan. Man får lyssnaren att tro at hon hör ett pars eftersnack i sängen, men sedan visare det sig att de ligger i en husvagn. Man släpper poängen på slutet som en överraskande twist.
– Men jag är lite försiktigt med överraskningsgrejen. Den kräver mycket av att arbeta mycket med varumärket och oftast flera spotar och kunden måste förstå att det kräver mer ekonomiskt investering.
– Ofta arbetar jag tvärtemot överaskningen. Det ska vara begripligt fort vad man säljer. Säljer man cyklar ska man få folk att förstå det så fort som möjligt. Då hajjar de som funderar på att köpa en cykel, att nu ska de lyssna. Man ska få folk direkt att fatta vad man säljer. Den billigare reklamen får ju aldrig någon person att handla för att det är cool radioreklam. Man gör det begripligt, fångar uppmärksamheten och berättar sedan.
Har du någon älsklingsplugin?
– Jag älskar TC Electronics, powercore – det är en separat låda, och den låter jättebra! Mastrar alltid i Master X5 för speakerröster och slutmastrar i MD3.
[divider]
”Barn i reklam är alltid kul,men man måste få till en spontan och ärlig inspelning.”
Babyproffsen Blek NyLokal – Tonkällan by Ljud & demos
”Kunden ville ha en schlagerlåt, och så fick det bli.”
ICABerga20sek Profil – Tonkällan, Ulf Lundh by Ljud & demos
”Eller varför inte en gammal goding. Min eget ironiska reklam där vi vänder upp och ner på alla typiska kundönskemkål”
Tonkallan Egenreklam35 – Tonkällan, Ulf Lundh by Ljud & demos