21 februari 2012

”Sjukt” intresse för detaljer ger Guldägg till Flickorna Larsson

Radioproduktionsbolaget Flickorna Larssons framgångar handlar om bland annat om ett ”sjukt intresse” för detaljer och att få jobba med några av Sveriges bästa reklambyråer. Detta enligt Daniel Kilgren som är regissör och kreatör på stället. Lyssna också på två av hans egna favoritradioreklamspotar!

Flickorna Larsson utmärker sig inte bara med att ha ett ovanligt namn. De har också vunnit ovanligt många Guldägg och hamnar väldigt ofta bland Topp 3 i tidningen Resumés Månadens reklamradio. De får helt enkelt till det.
Flickorna Larsson verksamhet handlar till 90 % om radioreklam, de resterande 10% delas mellan ljud till reklamfilm och webb.

Inredningen i Flickorna Larssons lokaler i Stockholm är en rolig mix av hippa reklambyråblankvita möbler, blandat med fåtöljer och lampor som för tankarna till 40-tal och kaffe med dopp. Ett och annat uppstoppat hjorthuvud eller fågel trängs tillsammans med guldäggsplakaten på väggarna. Här jobbar fem personer, varav två är ljudtekniker, två personer är kreatörer och regissörer, och den femte är projektledare.

Daniel Kilberg och en annan av personalen på Flickorna Larsson

Vad gör du på dagarna, Daniel?
– Jag deltar ofta i den kreativa processen, där jag tillsammans med reklambyrån utvecklar deras manus. Jag är den som har till uppgift att tänka på ”Vad kan man ljudsätta?” ”Låter det naturligt att säga det här?”
– Jag är också regissör. Det är vad det låter som – jag regisserar skådespelare.

Hur arbetar ni på Flickorna Larsson?
– Vi är så små så vi hjälps åt på alla plan – våra ljudtekniker Fredrik Eliasson och Olle Eronn kommer ofta med input och idéer när vi sitter och jobbar, liksom att jag kan sätta mig och redigera ljudfiler om det behövs. Det finns i princip ingen prestige, det är skönt att det inte finns så überstrikta roller.

Varför går det så bra för er?
– Jag tror att det handlar om tre saker; vilka vi jobbar tillsammans med, att vi alltid fokuserar på idén i produktionen, och att vi är noggranna med detaljer.
– En viktig del i framgången handlar om att vi får arbeta med några av de bästa reklambyråerna i Sverige. För vår del handlar det om att utföra deras ursprungliga idéer så långt som möjligt, och ibland vrida till det så att det blir ännu bättre. Vi kan ju tillföra vår erfarenhet av radiomediet.
– Vi har också alltid fokus på själva idén! Oavsett om den uppstår hos reklambyrån eller hos oss, så är det den som ska styra. Vi lägger aldrig någon prestige i detta, utan är bara mån om att det ska bli så bra som möjligt. Vi frågar alltid ”funkar det?” Förstår man?”
– Och sedan är vi alltid mycket noggranna med detaljerna och i vartenda led. Hela tiden. Från idé, manus, rösterna, musiken, tajmingen, ja allt.

Daniel tror också att en anledning till att många reklambyråer vill jobba med Flickorna Larsson också beror på att produktionsbolaget aldrig är rädda för att säga till ifall ett manus eller idé behöver förbättras.

– Radiomediet är lite speciellt och smalt jämfört med annan mediaproduktion som annonser till exempel. Vi är proffs på det. Så ifall vi märker att en kund kommer med en idé som kanske har gjorts ett antal gånger tidigare, så försöker vi hjälpa till med att utveckla idén så att den ändå blir mer originell och sticker ut i mängden.
– Vi får ofta manus som är väldigt välskrivna men inte riktigt fungerar därför att de just känns ”skrivna”, det blir inte naturligt att säga replikerna. Då kan vi skriva om eller ”skita ner” manuset så att det känns mer naturligt.

När börjar du tänka på vilken slags röst som ska användas i produktionen?
– Oftast tänker jag på det redan från början. Processen kan vara: ”vi behöver en gammal gubbe och ett barnbarn”. ”Vilka gamla gubbar har vi som vi tycker om att jobba med och vilka barnröster?”. Och sedan skickar vi röstprov till kunden. Ibland har kunden en idé om röst i manusbriefen. Men det är alltid en process, och då kan vi ibland komma på att det inte alls ska vara en gammal gubbe utan en lillgammal pojke.

Hur processar ni rösterna som ni spelar in?
– Vi gör inte så mycket efterbearbetning, vi komprimerar lite och eq-ar för att få det att låta snyggt. Ibland fetar vi till soundet lite grann. Men vi typecastar ju rösterna som vi använder, så då är vi ju ute efter just det specifika soundet.

Vilket är ditt favoritplug-in?
– Mitt älsklingsplug-in är Vintage warmer (http://www.pspaudioware.com). Jag vet inte exak vad den gör men den låter fetare, ger lite dist och allt blir lite… snyggare. Men vi har slutat med den för att den skitar ner ljudet lite för mycket, hahaha….

Vilka är de roligaste stunderna i ditt jobb?
– Det är först och främst när man får ett riktigt bra manus i händerna. Jag kommer ihåg till exempel för några år sedan då jag satt i möte med reklambyrån DDB, och vi skulle göra radioreklam för Försvarsmakten. Och jag kom ihåg hur jag bara tänkte ”Herregud, det här är SÅ bra! Nu gäller det bara att förvalta idén så blir det här riktigt bra!” Och mycket riktigt så kammade den kampanjen hem Guldägget -09.

[fancy_header variation=”orange”]Lyssna på Daniels två favoritspotar![/fancy_header]

Här är två produktioner som Daniel ansvarat för och som han gillar extra mycket:

[fancy_header]Favorit 1 – SBAB – Petter och Lasse Berghagen[/fancy_header]

”För några veckor fick vi i uppdrag att göra radioreklam för SBAB. Reklambyrån berättade att de skulle arbeta med Petter o Lasse Berghagen och att de skulle göra en reklamfilm med dessa. Vi spånade och kom fram till att vi var ute efter en känsla av busringning. Och det blir en sådan rolig krock när Lasse frågar vad Petter har på sig…”

[fancy_header variation=”black”]Favorit 2 – Blossa glögg – hockeyspelare[/fancy_header]

”Blossa lättglögg, som ju är en av julens mest kända varumärken med en väldigt välkänd melodi. Vi spånade kring hur man skulle kunna göra något rolig kring detta. Då lät vi skådespelarna sjunga det de tänkte säga istället, á la musicalmanér. Och vi tycker själva att resultatet blev väldigt roligt…”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.