22 februari 2013

Quint Starkie – en av Sveriges mest hörda musikproducenter

– För de flesta uppdragsgivare är det för abstrakt att föreställa sig ljud och musik i huvudet – så jag har lärt mig att i princip aldrig spela ofärdiga demos för kunder.
Quint Starkie är musikproducent och ljuddesigner med inriktning mot reklambranschen och har arbetat med musik och ljud i över 20 år.

Du har garanterat hört något som Quint producerat musik eller ljuddesign för, till exempel mobilföretaget 3, KLM, Marabou, 118 118, och så vidare. Och du vet hon som både spelar piano, nickar en fotboll och lovsjunger Bafucin – gissa vem som producerat det?

Hans företag heter Music 4 Media och finns att besöka på: http://www.quintstarkie.com/

Jag, Ola, har arbetat med Quint i diverse sammanhang sedan cirka 15 år och han har alltid varit lika proffsig och trevlig. Engelsk gentleman, fokuserad på resultatet och i fall det behövs ber mig att ta om speakerinläsningen 17 gånger, men sitter det på första tagningen så vågar han tro på det.

Vad är viktigt för en beställare av musik eller ljuddesign?

  1. – Skapa en tydlig bild av vad du vill ha. Du får gärna använda konkreta exempel att spela upp så att jag förstår vad du menar om du säger ord som ”genuin”, ”lyxig”, ”snygg” och så vidare.
  2. – Om du har att göra med en hyfsat erfaren musikproducent – våga lita på att han/hon kan sitt hantverk. Ofta har de gjort många fler låtar än du och därför ska du absolut använda dem även som kreativt bollplank och inte bara en ”utförare”.
  3. – Kom ihåg att musikproducenten jobbar för DIG och inte för sig själv. Det här handlar om hantverk och inte konst. Jag lovar – jag har fått ta bort många av mina egna favoriter därför att de helt enkelt inte har passat produktion enligt min kund, och då är det sant!
  4. – Delta gärna aktivt i processen från början till slut. De absolut bästa produktionerna jag har gjort har haft en engagerad kund. När en kund bara delvis är engagerad så blir det lätt missuppfattningar och konstiga diskussioner som ”va, det DÄR sa vi aldrig att vi skulle ha!” ”Jo, men du sa ju för två veckor sedan att du ville ha mer stråkar…”

Quint om sitt hittills mest utmanande uppdrag:

– Det var att komponera musik till en utställning och invigning för Historiska museet i Stockholm. Utställningen är gjord för att stå i fem år.
– Uppdraget innebar att jag skulle skriva 20 minuters musik som skulle spegla 1000 år av den svenska musikhistorien. Jag skulle börja med koben som slås på varandra och gå ända vägen fram till ABBA och Robyn. Musiken skulle spelas under själva invigningen och sedan ingå i utställningen. Jag komponerade dessutom en fanfar för när kungen skulle klippa invigningsbandet.
– Jag anlitade en person som hjälpte mig med research, annars hade jag nog aldrig kunnat gå i mål med projektet.

– Den största utmaningen var att faciliteta rättigheterna för 1900-talsmusiken för. Skulle jag behöva göra nyinspelningar eller skulle vi bli tvungna att betala? Det var ganska nervöst att börja ringa och fråga om lov, men det släppte när ABBA godkände användandet av en liten musiksnutt gratis! Då ställde alla upp gratis, vilket var otroligt positivt för projektet.

– Jag började med att göra en loop med koben, och byggde sedan vidare utifrån det med olika musikaliska kedjor. Musiken är producerad med idén att 1000 års musik finns som placerad utmed en gata i olika affärer, och att lyssnaren promenerar förbi och hör musiken passera allt eftersom.
– Idag spelas musiken upp i ”ljudduschar” som är extra hårdriktade högtalare och så att du hör den nästan inte alls när du är två meter ifrån den.

Quint om att producera musik för reklam och avancerade musikskisser.

– Som musikproducent till reklamfilm gör jag allt från att skapa koncept till själva produktionen.
– Vi börjar med en brief med slutkund och reklambyrå, då vi diskuterar hur filmen ska bli och vad vilka tankar som finns kring ljud och musik. Det är självklart viktigt att jag förstår grundidén för att kunna addera musiken.

– Det är bara positivt om kunden har en idé om hur musiken ska låta, och kanske till och med har ljudexempel på vad hon/han tycker skulle funka bra. Även om jag inte alltid håller med så förstår jag då bättre vad kunden är ute efter.
– Nuförtiden går det inte att presentera en musikskiss – presentationen av idén måste vara tillräckligt ”färdig” för att slutkunden ska förstå hur det kommer att låta i slutmixen.

Varför ska jag vända mig till en kompositör och inte använda ”burkmusik”.

– Framför allt förstärker du kundens varumärke på ett sätt som är otroligt svårt att kunna göra med förinspelad musik. Om du till exempel hör McDonald´s melodi i köket när TV:n står på i vardagsrummet så kopplar du ändå ihop musiken med just det varumärket.
– Dels kan du inte vara garanterad att musiken är exklusiv för dig Anta att två flygbolag vid samma tillfälle tycker att låten ”Fly me to the moon” vore perfekt att använda i deras nya reklamfilm. Då krockar det om inte det ena bolaget köper rättigheterna. Det samma gäller licensierad musik. Det inträffar inte så ofta med det har hänt…
– Det är samma anledning till att en speakerröst enbart gör reklam för ett enda varumärke inom en bransch, till exempel bilbranschen, än att hon eller han hörs för både Volvo, Audi och Skoda.

Vad är din roll i förhållande till kunden?

– Jag är en ganska prestigelös person som ser mig själv lite som hantverkare. Om kunden bildligt talat vill ha ”ett skåp” som är 2 meter med handsmidda handtag, så visar jag kanske några exempel på sådant som jag har gjort. Ungefär på samma sätt fungerar det att producera musik eller ljuddesign.

– Det finns inga dumma frågor – man får skilja på att GILLA musik därför det gör alla, och att kunna KOMMUNICERA ljud och musik. Det är väldigt abstrakt för många. Så jag försöker skapa en trevlig atmosfär och vara ödmjuk i alla lägen. Det är viktigt att ge service.

Om ljuddesign och att vara noggrann med ljud

– Ibland får jag bygga upp en ljuddesign från i princip ingenting. Det gick en reklamfilm i somras för ett telefonföretag där man ser en robot som spelar dragspel i en midsommarmiljö. Då handlar det om att ”sätta” en miljö med hur vädret och omgivningen låter. I ett moment trampar roboten på ett dragspel och då spelade vi in när man trampar på ett dragspel eftersom det måste låta autentiskt och inte ”nästan”. Omedvetet hör tittarna alltid om något inte riktigt stämmer, det känns konstigt helt enkelt.
– Alla ljud i en produktion spelar väldigt stor roll vad du väljer men det är svårt att hitta exakt rätt ljud.
– Det finns massor av ljud på nätet men väldigt ofta känns de inte 100 %. Jag går nästan alltid ut och spelar in själv med en digital ljudinspelare därför att jag då vet att det blir perfekt och det sparar faktiskt tid. Om jag ska illustrera en kille som går på en buss så går det ju mycket snabbare att jag själv kliver på bussen och spelar in det. Att leta upp ett sådant ljud på nätet kan ta timmar annars.

Ett urval från  Quints(många) uppdrag:

TV-program:

  • Vem kan slå Filip & Fredrik
  • Sjukhuset
  • En unge i minuten
  • Nittileaks
  • Tabu
  • Rent Hus
  • Canal + Sport

Trailers:

  • CSI MIAMI
  • LA LAW
  • Wipeout

Senaste jobben:

  • Marabou Jordgubb TV commercial (Music)
  • Marabou Crunchy TV commercial (music)
  • Nicorette TV (Sound design)
  • Qualcomm Event (Music USA)
  • Mr Green TV (Music)
  • Bregott TV (Music)

Quints tips på bra sajter:

  • Shots.net – ”De senaste reklamfilmerna från främst USA men också Storbritannien. En tidning för kreatörer som också har en bra sajt. Man kan få en provprenumeration på sju dagar, annars kostar det en del men kan ändå vara intressant.””
  • jingles.com – ”Ett av Englands bästa och största jingeproduktionsbolag, många ljudexempel.
  • Pams.com: – ”Ett amerikanskt bolag som jobbat sedan 50-talet som producerar mycket signaturer och jinglar för både TV- och radiostationer.”

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.