21 maj 2012

Kalle Widelius – presenterar världens röster

Träffa Kalle Widelius – VD för Widevox Productions som framför allt fokuserar på sin webbaserade röstagentur Online Voices.
Läs mer om hur Kalle ser på att etablera sig internationellt, hur en bra speakerröst ska jobba, och hur han hittade sitt driv i affärer och privatliv i tsunamikatastrofen.

[titled_box title=”Fakta om Kalle” variation=”black”]Namn: Kalle Widelius.
Driver: Widevox Productions där man producerar radioreklam men även radioprogram, ljudlägger och dubbar. Dessutom driver Kalle röstförmedlingstjänsten Online Voices som framför allt växer internationellt. Idag har man 54 olika språk med fem olika varianter på engelska… Företaget finns på fyra olika orter i Mellansverige.
Titel/ jobbar med: ”Jag är en hybrid mellan speakerröst, projektledare, VD, copy och producent – men jag blir mer och mer VD…”[/titled_box]

Kalle Widelius hade arbetat som professionell speakerröst sedan slutet av 90-talet. Han jobbade som rösthallåa och copywriter för Kanal 5, stationerad i London mellan 1999 – 2003. Parallellt utvecklades Widevox på all ledig tid och till slut blev det omöjligt med två heltidsjobb. Kalle tog steget och satsade fullt ut på sitt lilla sovrumsföretag och flyttade hem till Linköping. Första kontoret/studion var på 7 kvadratmeter utan vare sig fönster eller ventilation.

Men egentligen var det bokstavligt en katastrof i form av tsunamin 2004 som gjorde att Kalle beslöt att satsa mer målmedvetet på sitt företag, och fick ett starkare driv.

– Jag och min flickvän var på Phi-Phi Island i Thailand och var sekunder från att stryka med. När vi kom hem hade jag först svårt att hitta motivation och drivkraft till att arbeta helt enkelt. Men efter några månader fick jag desto mer energi – jag började bli tacksam för att jag levde och alla möjligheter som fanns och jag insåg att det finns ingen anledning till att vara så där försiktig om man vill göra och förverkliga saker. Detta gäller både affärer och privat. Jag blev mycket mer orädd.
(Om man googlar på Kalle Widelius och tsunami, hittar man hans videofilm. Den har fått 9.1 miljoner träffar på Youtube.)

Vi snabbspolar några år.

På bara 18 månader växte Widevox från litet enmanskontor till att finnas på fyra olika orter i Sverige. Idag arbetar 12 personer i företaget. Man har under åren jobbat med relativt varierande verksamheter men alltid inom ljud – tex gjordes satsningar på dubbning och radioproramsproduktion för Sveriges Radio, något Kalle knoppat av och istället valt att renodla verksamheten mot röstinspelningar, och för ett par år sedan lanserades sajten OnlineVoices.com.
– Med en språklärare till mor (som kunde sju språk flytande) kändes det naturligt att satsa på ett röstariv som bestod av mer än svenska speakers. I takt med att internet började fyllas med streamad media, insåg vi att en dedikerad sajt behövdes som var enklare och mer komplett än någon annan sajt. Vi utvecklade Onlinevoices i 18 månader och fortsätter faktiskt hela tiden, närmaste året kommer bli jäkligt spännande…

–Vi skapade en sajt som jag personligen tycker är världens enklaste att använda och fylld med riktigt bra kvalitetsröster på i stort sett alla språk. Vi är också noggranna med att de internationella rösterna inte har blivit för influerade av andra språk – till exempel så blir ju en norrman som bor i Sverige några år ofta ”svenskifierad” och det har vi velat undvika.
–Vi har satsat mycket tid och pengar på att hitta bra röster och utveckla tekniken bakom sidan. Vill någon ha en fransktalande mansröst i 40+ -åldern med kongolesisk dialekt så har vi den. Vi har lagt ner cirka 12 år på att utveckla vårt internationella nätverk.
– Idag finns vår största kund i Indien och vår näst största finns Danmark.

Hur ser du på er konkurrens?
– Det finns ju massor av ljud- och videoproduktionsbolag som vi skulle kunna se som konkurrenter. Men vi blir mer och mer en leverantör och partner till alla i branschen, vi är proffs på ljud och har ett av världens bredaste röstarkiv, då är det smartare att jobba tillsammans, istället för att alla ska försöka kunna allt.

Voicar du något nu för tiden?
– Inte lika mycket som tidigare därför att jag helt enkelt inte har tid. Jag gör kanske 5-10 inspelningar i veckan. Jag gör bland annat Discovery Channels påannonseringar.
– Det finns en fara i att falla för frestelsen att internt använda min röst eftersom jag är ”gratis” men mitt mål är att Wideovox inte ska vara synonymt med min röst.
– Jag kommer nog aldrig att tröttna på att speaka. De kortare produktionerna är de roligaste jobben så ibland kan man ju lägga två timmar på en 30-sekunders. Jag nyligen gjort en reklamfilm för Barilla och det var jäääätteroligt!

Hur ser du på Widevox utveckling förutom Online Voices?
– Vi gör mycket radioreklam idag och vår målsättning är att vi vill bidra till att höga kvaliteten på den lokala radioreklamen. Inom TV går det inte att göra lågbudgetproduktioner – tittarna ser det direkt – men inom radio är det lättare att ta ”genvägar” om man har så mycket erfarenhet som vi har. Så vi borde kunna konkurrera med marknaden i Stockholm tycker jag.
– Sett till Sverige så är vi ett av de mest kompletta produktionsbolagen – vi har kreatörer, inhouse-speakers, musiker, översättare, ljudtekniker, ja till och med en engelsk copy och speaker!

Vilka kvaliteter ska en speaker ha?
– För att kunna klara av jobbet från en hemstudio måste han/hon kunna regissera sig själv – det finns exempel på speakers som är jätteduktiga när de blir regisserade men som inte alls klarar av det på egen hand. Att kunna höra sig själv som producent tänkt det. Att kunna välja sitt manér utefter att manuset är skrivet.
– Jag uppskattar när det finns en likartad kvalitet från leverans till leverans, det få inte variera för mycket, det blir för otryggt.
– Det är också viktigt att man ger bra service och svarar snabbt på mail.

Har du något tips till producenter som inte jobbat så mycket med röster?
– Få speakern att känna sig välkommen och trygg, och ha inte för bråttom med att börja inspelningen. Låt han/hon känna sig åtråvärd. En röst som känner sig utvald kommer alltid att göra ett bättre jobb. Sist men inte minst, var förberedd med manuset, börja inte ändra hela manuset när man sitter i skarpt läge.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.